Hyppää sisältöön

Tampere: Liityntä joukkoliikenteen runkoverkkoon Tampereen kaupunkiseudulla

Osahankkeen tavoitteena on kasvattaa kestävien kulkutapojen osuutta Tampereen kaupunkiseudun kahdeksassa kunnassa: Tampereella, Kangasalla, Lempäälässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Vesilahdella ja Ylöjärvellä.

Osahanke keskittyy julkisen liikenteen kilpailukyvyn parantamiseen suhteessa yksityisautoiluun ja kestävien matkaketjujen houkuttelevuuden parantamiseen. Tavoitteena on saada seudun asukkaat korvaamaan automatkojaan kestävillä matkaketjuilla, kuten yhdistelmillä kävely+joukkoliikenne, pyörä+joukkoliikenne, auto+joukkoliikenne ja joukkoliikenne+joukkoliikenne.

Pilotoinnista potkua

Osahankkeen aluksi on kerätty ja analysoitu seudun liikennedataa ja määritelty sopivat kohderyhmät ja pilottialueet. Pilotteja toteutetaan yhteensä 8–13. Toimenpiteiden keinovalikoimaan kuuluvat yhteyksien ja infrastruktuurin kehittäminen, kuten liityntäpysäköinnin kehittäminen, uudet palvelut kuten yhteiskäyttöautot, liikkumisen ohjaus kuten kohdistetut markkinointikampanjat sekä kustannustehokkuuden parantaminen kuten siirtyminen kutsuohjattuun joukkoliikenteeseen.

Tavoitteena on testata erilaisia toimenpiteitä ja löytää näin ilmastotavoitteiden kannalta vaikuttavimmat toimenpiteet, joita voidaan levittää.

Osahanke toteutetaan pääasiassa vuosina 2019–2021. Hankkeen koordinaattorina toimii Tampereen kaupunki ja hankkeen osarahoittajia ovat kaikki kaupunkiseudun kunnat. Osahankkeen ensimmäisinä pilotteina on toteutettu Oriveden ja Kangasalan pyöräliitynnän kokeilut.

Taitto- ja sähköpyörillä sujuvuutta työmatkaan Orivedellä

Orivedellä neljännes työssäkäyvistä kulkee Tampereelle töihin, iso osa autolla. Yhteydet junalla ja bussilla Tampereen suuntaan ovat hyvät, mutta julkista liityntäliikennettä juna-asemalle ja keskustan junaseisakkeelle ei ole. Orivedellä on viime vuosina kehitetty liityntäpysäköintiä: valtatien varteen on avattu liityntäpysäköinti, samoin keskustaan.

Keskeisiä toimia Canemuren pilotissa ovat olleet liityntäpysäköinnin markkinointi ja matkaketjun houkuttelevuuden lisääminen. Kestävää työmatkaliikennettä vauhdittamaan käynnistyi Orivedellä myös seudun lähijunapilotti, joka lisäsi junayhteyksiä Oriveden ja Tampereen välillä. Työmatkaajille tarjottiin Canemuren pilotissa käyttöön taittopyöriä ja sähköpyöriä. Sopivat kokeilijat saivat pyörän vähintään kolmen viikon maksuttomaan koekäyttöön. Seuraavaksi Orivedellä kehitetään julkista yhteyttä juna-asemille.

Sähköpyörä madaltaa kynnystä työmatkapyöräilyyn. © Marjo Aspegren

Kangasalla sähköpyörän suosio yllätti

Kangasalla on kehitetty pyörien ja autojen liityntäpysäköintiä bussireitin varrelle. Kangasalan bussimatkustajat ovat vahvassa kasvussa, mutta liityntäpysäköintialueiden markkinointi kaipaa vielä lisäpotkua. Näin julkisen liikenteen käyttö houkuttelee myös kauempana pysäkeistä asuvia.

Kangasalla kiinnostuneille työmatkaajille tarjottiin kokeiluun sähköpyörää Canemuren pilotissa. Tällä haluttiin taklata perinteiseen pyöräilyyn liitettyjä ongelmia ja kannustaa liityntäpyöräilyyn erityisesti niitä, jotka nyt kulkevat autolla. Sähköpyörä osoitti näppäryytensä Kangasalan ja Tampereen välisellä matkalla: iso osa kokeilijoista koki houkuttelevaksi pyöräillä koko matkan sähköpyörällä bussipysäkille liittymisen sijaan. Suuren suosion vuoksi sähköpyöräkokeilua jatkettiin läpi talven.

Aikataulu

  • 2019–2021

Ajankohtaista

Lisätietoja

  • projektipäällikkö Sanna Ovaska, Tampereen kaupunki, etunimi.sukunimi@tampere.fi, puh. 040 801 3125
Julkaistu 20.2.2019 klo 14.40, päivitetty 4.6.2020 klo 10.44
  • Tulosta sivu