Genom att kommunicera företagets klimatgärningar och mål kan företaget visa sitt miljöansvar och bygga sin image. Redan att kommunicera mer synligt om aktuella aktiviteter visar att företaget ligger i tiden. Kunder intresserar sig alltmer för företagsansvar och miljöfrågor.
Varför
-
Att komma ut på en bredare front får vanligtvis mer synlighet
-
Man skapar en positiv bild av kommunen tillsammans
Varifrån
-
De uppsatta målen
-
Åtgärder eller minskning av produkters koldioxidavtryck
-
Krav på leverantörer och samarbetsinstanser
-
Deltagande i projekt eller nätverk
-
Företagets certifierade kvalitetssystem eller miljömärken
-
Även problem och utmaningar
Hur
-
Medvetet och konkretiserande. Ofta är praktiska exempel på vidtagna åtgärder och uppnådda effekter av intresse.
-
Konkretisera storleken på utsläppsminskningarna: vad betyder siffrorna i praktiken?
För vem
-
Kunder och kommuninvånare
-
Samarbetspartner
-
Personal
-
Media och allmänheten
På vilka kanaler
-
Nätverkets egna kanaler (webbsida, social media)
-
Kanaler tillhandahållna av kommunen (kommunens webbsida, social media, tryckta publikationer, utomhusreklam)
-
Utnyttja företagens egen kommunikation och marknadsföring
-
Gemensamma kommunikationskampanjer (av projektkaraktär, finansiering kan även sökas utifrån)
-
Nyhetsbrev
-
En gemensam plattform eller forum
Tips