Nyhet 12-12-2024 kl. 13.11
Plugit Finland och Ahola Transport visar vägen för elektrifieringen av tunga fordon. Ahola Transport har investerat i en ny publik snabbladdningsstation för tunga fordon, som öppnades i Nådendal i september 2024. Samtidigt började företaget köra en helelektrisk lastbil i gränsöverskridande trafik.
Den tunga fordonsindustrin befinner sig i en omvälvande tid, och logistikbranschen söker lösningar för att minska utsläppen.
– Alla överväger nu alternativ till diesel. Diskussioner förs om olika drivkrafter som vätgas, biodiesel och el, säger Joona Töyräs från Plugit Finland.
I det gemensamma ACE-investeringen mellan Plugit Finland och Ahola Transport fokuserar man på el som lösning för övergången till nya drivmedel. ACE-investeringen är kopplad till ett sjuårigt finskt projekt som avslutas 2030.
– För närvarande verkar det som att elfordon är den starkaste lösningen. Vi har redan länge utforskat elektrifieringsvägar. I Sverige har vi använt en elektrisk lastbil i över två år. Nu får vi data från eldriven trafik även mellan Finland och Sverige, berättar Martin Nybacka från Ahola Transport.
Laddstation nära hamnen
Plugit Finland bygger ett offentligt PRO DC-laddningsnätverk i Finland. Det handlar om snabbladdningsstationer som erbjuder tjänster för yrkestrafik, särskilt för tung trafik. Laddningsstationer finns nu i Tammerfors, Birkala och Nådendal.
– Våra mål överensstämmer väl med Aholas. Vi vill bygga ett offentligt stödnätverk för tung trafik, och Ahola vill pilottesta med el-lastbilar.
Investeringen gick snabbt från planeringsstadiet till genomförande under 2024. Laddningsstationen i Nådendal ligger på Ahola Transports tomt, på platsen för en tidigare tankstation.
EU-finansiering bidrog till att beslutet om investeringen kunde fattas.
– EU-stödet hjälper oss över de första åren. Stationens användning är i början låg eftersom det fortfarande finns få el-lastbilar i trafik. Vissa kostnader för stationen, som avgifterna för elöverföringens kapacitet, kan vara desamma oavsett användningsgraden, förklarar Töyräs.
Laddningsstationen i Nådendal har en effekt på 720 kW och kan samtidigt betjäna två el-lastbilar eller fyra personbilar. En enskild laddningspistol kan leverera maximalt 360 kW, vilket är vad tung eldriven utrustning kan ta emot. Laddningsstationen är också öppen för personbilar, men det har ännu inte varit någon större trängsel på stationen.
För Plugit Finland är stationens läge nära hamnen en viktig aspekt.
– Hamnar är knutpunkter för logistiken och därför logiska investeringsmål när vi bygger ett stödnätverk för tung trafik, säger Töyräs.
Stationen är öppen, men utvecklingsarbetet med investeringen fortsätter fortfarande.
– Det blir intressant att se hur intresset kring stationen utvecklas och vilken data vi får från laddningen. Vi ser fram emot att se hur vi kan vidareutveckla konceptet för att få det att fungera ännu bättre. Till exempel planerar vi att pilotera energihantering med batterilagring nästa år.
Jämförelsedata för olika drivmedel
Den elektriska långtradaren som Ahola Transport använder har en räckvidd på cirka 300 kilometer per laddning. Laddstationens placering i Nådendal är därför central för trafiken mellan Finland och Sverige, eftersom den möjliggör flexibel drift på den dedikerade sträckan mellan Tavastehus och Jönköping. Batteriet laddas i genomsnitt fyra gånger längs rutten.
– Vi får värdefull data från driften: hur elfordon och laddningsinfrastruktur fungerar samt hur väder och last påverkar elförbrukning och räckvidd, säger Nybacka.
Ahola Transport använder även gas- och dieseldrivna fordon på samma rutt. Jämförelsedata från de olika drivmedlen används också inom ACE-projektet.
– Vi vill vara föregångare och visa att eldriven drift är möjlig även i fjärrtrafik. Framgång förutsätter noggrann förhandsplanering och att vi tillämpar det vi lär oss i utvecklingsarbetet. Vi är tacksamma för våra kunder och samarbetspartners som vill satsa tillsammans med oss på denna utveckling, säger Nybacka.
Även Töyräs hoppas att el framöver ses som det mest attraktiva alternativet.
– Fordonen är fortfarande dyra, men leveranstider, laddningseffekter och räckvidd är inte längre samma begränsningar som för två år sedan, sammanfattar Töyräs.
ACE CASE – I lösningens centrum. Vi berättar om människor och företag bakom klimatinvesteringarna. #klimatlösningar
LIFE22-IPC-FI-ACE LIFE. Medfinansierat av Europeiska unionen. Åsikter och synpunkter som uttrycks är dock endast författarens/författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller CINEA:s åsikter. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.