Gå till innehållet

Organisering av evenemang

Olika möjligheter kan användas för att inhämta och dela information och för att stärka sammanhållningen och målmedvetenheten i nätverket. Evenemang kan anordnas till exempel som seminarier i olika tematiska ämnen, som lättare nätverksevenemang, som workshops eller som marknadsdialoger.

Brainstorming - Planering - Genomförning - Uppföljning - Utvärdering

Tematiska evenemang, ämnesförslag

  • Sektorspecifika teman (trafik, skogsbruk, jordbruk, industri, energi, finans, textil, IKT, etc.)Klimatförändringar och reglering, klimatet och staten
  • Stöd från kommunen, kommunens egna åtaganden
  • Klimat och finansiering
  • Framtida scenarier
  • Klimatförändringsstrategier
  • Tekniska lösningar
  • Kommunikation om klimatförändringar
  • Frivilliga åtaganden
  • Klimatförändringarnas effekter, hur de mäts
  • Naturvetenskap: effekter på vattendrag, mångfald, klimat
  • Klimatförändringar och hälsa

Nätverksevenemang

  • Främjar samarbete mellan företagen (matchmaking)

  • Dessa kan också vara strukturerade möjligheter och till exempel aktiviteter genom en webbplattform där företag kan uttrycka sitt intresse för att samarbeta

Workshops

  • I workshopparna kan problem diskuteras som utvecklingsbehov

  • I workshops är det viktigt att ha ett tema och en kontaktperson som för workshopen framåt och sammanfattar resultat och uppföljning

  • Workshops är evenemang som i bästa fall sker ansikte mot ansikte, men det finns också verktyg för virtuella workshops

Hjälpmedel

Samarbetsinstanser

  • Universitet, yrkeshögskolor, yrkesutbildningsinstitutioner

  • Forskningsinstitut: SYKE, Luke, Metla, etc.

  • Andra organisationer: Motiva, Fibs

Publicerad 26-01-2022 kl. 13.14, uppdaterad 28-01-2022 kl. 15.54

  • Skriv ut sidan